Wat is een WOZ-beschikking?
WOZ staat voor ‘waardering onroerende zaken’. De gemeente moet elk jaar de waarde van onroerende zaken in de gemeente vaststellen. Onroerende zaken zijn panden. De waarde maakt de gemeente elk jaar bekend aan de betrokken personen middels een WOZ-beschikking.
Wie ontvangt een WOZ-beschikking?
De gemeente stuurt de WOZ-beschikking aan de betrokken persoon. Dit is:
Waarvoor heb ik de WOZ waarde nodig?
De WOZ-waarde heb je nodig voor verschillende belastingen:
De gemeente gebruikt de WOZ-waarde om de hoogte van je onroerende zaakbelastingen (OZB) te bepalen. De Belastingdienst gebruikt de WOZ-waarde om de hoogte van het eigenwoningforfait te bepalen. Het Waterschap gebruikt de WOZ-waarde om de hoogte van de waterschapsbelasting te bepalen. Banken en verzekeraars gebruiken de WOZ-waarde om je opstal- en inboedelverzekering te bepalen en voor het verstrekken van hypothecaire geldleningen. Je moet de WOZ-beschikking dus goed bewaren. Vanaf 1 oktober 2015 is de WOZ-waarde ook onderdeel van het woningwaarderingsstelsel (puntensysteem) van huurwoningen in de sociale sector voor het bepalen van de maximale redelijke huurprijs.
Voor welke periode geldt de WOZ-waarde met dagtekening 28 februari 2020?
De WOZ-waarde is geldig voor het kalenderjaar 2020.
Welke waardepeildatum heeft de WOZ-beschikking 2020?
De WOZ-beschikking 2020 heeft als waardepeildatum 1 januari 2019.
Wat betekent de waardepeildatum?
De WOZ-waarde wordt jaarlijks op een vaste waardepeildatum vastgesteld. Dat is altijd 1 januari van het jaar daarvoor. Bijvoorbeeld: de WOZ-waarde voor (de aanslagen over) 2020 is dan de waarde van uw pand, zoals die was op 1 januari 2019.
Wat is een taxatieverslag?
Een taxatieverslag geeft inzicht hoe de waarde van een pand tot stand is gekomen. De WOZ-waarde van woningen wordt onderbouwd door de vermelding van verkoopprijzen en WOZ-waarden van een aantal vergelijkbare woningen, die rondom de waardepeildatum zijn verkocht. Deze vergelijkbare woningen hoeven niet identiek te zijn aan jouw woning.
Bij niet-woningen (bedrijven, kantoren, winkels, scholen) wordt de WOZ-waarde onderbouwd door het weergeven van de opbouw van de taxatie (huurwaarde en kapitalisatiefactor of herbouwwaarde en correctiefactoren) Dit zijn correcties die worden toegepast vanwege technische veroudering en functionele veroudering van een gebouw. Deze correcties gelden alleen voor de opstal; niet voor de ondergrond.
Hoe kan ik een taxatieverslag aanvragen?
Als je het aanslagbiljet per post hebt ontvangen ga dan naar www.heusden.nl/post en vul daar de persoonlijke code in die bij het aanslagbiljet zit. Je kunt de documenten digitaal bekijken, waaronder je taxatieverslag en je kunt betalen via Ideal of je aanmelden voor automatische incasso.
Indien je de aanslag hebt ontvangen in de berichtenbox van MijnOverheid.nl, volg dan de stappen zoals hieronder beschreven:
Indien je niet beschikt over internet of een DigiD-code, kun je het taxatieverslag telefonisch aanvragen bij het cluster belastingen van de gemeente Heusden, bereikbaar via het telefoonnummer (073) 513 17 89 of een email sturen aan belastingen@heusden.nl
Om een taxatieverslag van een niet-woning (bedrijfsobject) te ontvangen kun je een e-mail sturen naar belastingen@heusden.nl. Vergeet niet het betreffende adres van de niet-woning (bedrijfsobject) te vermelden)
Berichtenbox in MijnOverheid.nl
Wil je de aanslag gemeentelijke belastingen/WOZ-beschikking voortaan digitaal ontvangen? Dan kun je gebruik maken van de Berichtenbox van MijnOverheid.nl. In jouw persoonlijke Berichtenbox ontvang je dan de aanslag. Let op: Vergeet niet Heusden te selecteren als organisatie waarvan je berichten wilt ontvangen.
Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met de waarde op mijn WOZ-beschikking?
Ben je het niet eens met de WOZ-waarde? Neem dan telefonisch contact opnemen met het cluster Belastingen van de gemeente Heusden via telefoonnummer (073) 513 17 89. Ben je na het telefoongesprek nog steeds niet tevreden over de beschikking? Dan kun je digitaal bezwaar maken.
Kan ik ook schriftelijk bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking?
Je kunt zelf een brief schrijven, waarin je aangeeft dat je bezwaar maakt tegen de WOZ-beschikking. Vergeet niet duidelijk aan te geven tegen welk pand je bezwaar maakt en waarom je bezwaar maakt. Op het bezwaarschrift moeten ook je naam en adresgegevens vermeld zijn en de het bezwaarschrift moet ondertekend zijn met je handtekening. Het bezwaar kun je richten aan de heffingsambtenaar, Postbus 41, 5250 AA Vlijmen.
Wat is de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift?
Een bezwaarschrift kun je indienen binnen zes weken na dagtekening van de beschikking.
Wat moet ik doen als de tenaamstelling oftewel de naam die boven de beschikking staat niet juist is?
Indien de tenaamstelling van de beschikking niet juist is, kun je het beste telefonisch contact opnemen met het cluster Belastingen van de gemeente Heusden, bereikbaar via het telefoonnummer (073) 513 17 89.
Als ik bezwaar indien, moet ik dan toch de onroerende zaakbelasting betalen?
Als je bezwaar maakt, kun je verzoeken om uitstel van betaling totdat op het bezwaarschrift is beslist. Je krijgt dan uitstel van betaling voor het betwiste gedeelte van de aanslag. Het overige bedrag van de aanslag dien je voor de gestelde termijnen op de aanslag te voldoen.
Mijn nieuwbouwpand was op 1 januari 2019 nog niet gereed.
De gemeente dient een waarde te bepalen voor alle gebouwde objecten. Een woning in aanbouw is een gebouwd object. Op 1 januari 2020 wordt er bepaald wat er feitelijk gebouwd is. Hierover wordt dan de waarde bepaald.
Mijn woning is verbouwd in 2019?
De wet WOZ gaat uit van de feitelijke situatie op 1 januari 2020. Alle wijzigingen aan de woning, die plaatsvinden tussen 1 januari 2019 en 1 januari 2020, zoals verbouw of sloop worden verwerkt in de waarde voor 2020.
Mijn woning is na 1 januari 2020 verkocht?
De wet WOZ gaat uit van de situatie op 1 januari 2020. Degene die dan eigenaar is van een woning ontvangt de WOZ-beschikking en dient ook de onroerende zaakbelasting te betalen voor het gehele jaar. Wel is het gebruikelijk dat de zakelijke lasten worden verrekend bij de notaris. Dit wil zeggen dat je via de notaris een gedeelte van de onroerende zaakbelasting hebt ontvangen van de koper van de woning. Je kunt dit nakijken op de afrekening van de notaris.
Ik heb na 1 januari 2020 een woning gekocht?
Als de overdracht van de woning heeft plaatsgevonden of je woont al in de nieuwe woning, dan kun je een beschikking op verzoek aanvragen. Dit kun je telefonisch doen bij het cluster Belastingen van de gemeente Heusden, bereikbaar via telefoonnummer (073) 513 17 89.
Heb ik een automatische incasso afgegeven?
Als er 8 termijnen op het aanslagbiljet vermeldt staan, dan heb je in het verleden al een machtiging voor automatische incasso afgegeven. Omstreeks de genoemde data wordt een bedrag van je rekening geïncasseerd.
Kan ik de aanslag in termijnen betalen?
Ja, het is mogelijk om via automatische incasso de aanslag in acht termijnen te betalen. Hiervoor moet je de gemeente machtigen. Maak hiervoor gebruik van de QR-code die op het bijgevoegde voorblad van het aanslagbiljet staat. Als je de aanslag via de post hebt ontvangen kun je ook de aanslag/WOZ-beschikking digitaal inzien en een digitale automatische incasso afgeven door in te loggen op de persoonlijke omgeving, gebruik hiervoor de code op het meegestuurde voorblad en volg de instructies. Ontvang je de aanslag via de berichtenbox in MijnOverheid volg daar dan de instructies.
Ik heb nu de gemeente gemachtigd, moet ik het bedrag wel in één keer betalen?
Nee. Heb je jezelf nu aangemeld voor automatische incasso, dan wordt ook deze aanslag geïncasseerd in 8 termijnen.
Kan ik kwijtschelding aanvragen voor de onroerende zaakbelasting?
Voor onroerende zaakbelasting wordt geen kwijtschelding verleend.
Betaal de aanslag met iDEAL
Je kunt de aanslag ook betalen met iDEAL via de Postex code. Je dient dan wel de volledige aanslag in één keer te betalen.
Zelf overschrijven
De betaling kan ook gedaan worden door het bedrag over te schrijven naar het bankrekeningnummer van de gemeente Heusden:
NL83 BNGH 0285 0429 63 ten name van Gemeente Heusden te Vlijmen onder vermelding van het aanslagnummer. Vermeld bij een gewone overboeking het aanslagnummer in het “vrije invulveld”.