Verkeer in centrum Vlijmen

De verkeerssituatie in en rond het centrum van Vlijmen gaat de komende jaren drastisch veranderen. Als de op- en afrit naar de A59 verdwijnt, zal er veel doorgaand verkeer niet meer door het centrum gaan. Belangrijke vraag waar we jullie mening voor vragen: “Hoe gaan we het verkeer dat er nog wel blijft zo goed mogelijk verdelen? Met als doel: een nog aantrekkelijker en verkeersveiliger centrum waarbij de winkels goed bereikbaar zijn.

De Raad van State moet nog een uitspraak doen over de plannen voor de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). We willen vooruitlopend op de uitspraak, deze tijd alvast benutten om ideeën te verzamelen hoe we het centrum van Vlijmen verkeersluw kunnen maken. Zodat we, zodra er groen licht komt voor de GOL, samen voortvarend aan de slag kunnen. Alle verkeersmaatregelen moeten straks immers goed op elkaar aansluiten en moeten passen binnen het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan

Door de GOL verandert de verkeerssituatie in en rond het centrum van Vlijmen. De huidige op- en afrit 44 van en naar de A59 gaan dan dicht. Het verkeer komt dan vanaf de snelweg op een andere manier Vlijmen binnen: via een Oostelijke randweg en de Vijfhoevenlaan. Dit zou betekenen dat het tussen de Grote Kerk en de rotonde op De Akker rustiger wordt. Doordat ook de afrit 43 Nieuwkuijk (vanuit richting Waalwijk) oostwaarts verschoven gaat worden richting Vlijmen, verandert ook het verkeer op de Vendreef, de St. Catharinastraat, Akkerstraat – Plein, De Vlaemsche Hoeve en Wolput – De Akker. 

Ons doel is om een nog aantrekkelijker en verkeersveiliger centrum te maken, waarbij de winkels goed bereikbaar zijn voor winkeliers en winkelend publiek. Hierdoor zijn mogelijk aanpassingen nodig in de omliggende straten. We kijken daarbij naar alle weggebruikers: voetgangers, fietsers, automobilisten, motoren, brommers, openbaar vervoer, vracht- en landbouwverkeer. Voor de nieuwe afwikkeling van het verkeer in het centrum van Vlijmen en in omliggende straten is nog geen plan en er zijn nog geen keuzes gemaakt. Daar gaan we dus nu, met jouw hulp, mee aan de slag. In deze fase is het nog te vroeg om ook naar alle andere voorzieningen in de openbare ruimte te kijken zoals parkeerplaatsen, groenvakken afvalbakken en bankjes. 

In het algemeen kun je de afwikkeling van verkeer op verschillende manieren regelen, zoals met eenrichtingsverkeer, definitieve omleidingen, 30 km zones, verkeersremmende obstakels zoals drempels of wegversperringen, gedeelde ruimtes in het verkeer, weghalen / aanleggen van rotonde, verkeersborden, enzovoort. Dit alles is gericht op alle verkeersdeelnemers: voetgangers, fietsers, brommers, motoren, automobilisten en vrachtwagens. 

Tot 22 juni kon iedereen ideeën hierover met ons online delen. Hartelijk bedankt voor het meedenken, juist in deze tijd!

Wij bundelen alle ingediende ideeën en gaan daarna analyseren en doorrekenen wat de mogelijkheden zijn. Eerder dachten inwoners en ondernemers al mee over het centrum van Vlijmen en het GVVP; deze input betrekken we hierbij. Er volgen dan nog -hopelijk- in augustus 2020 bijeenkomsten waarbij we samen verder in gesprek kunnen gaan (afhankelijk van Corona-maatregelen).  De planning is dat we in september 2020 samen een plan hebben. De besluitvorming hierover vindt daarna pas plaats samen met het GVVP. Het is helaas niet mogelijk om op alle individuele ideeën apart in te gaan. Dit betekent dat je geen persoonlijke reactie krijgt op je idee, maar wel een uitgebreide terugkoppeling van alle ingediende ideeën in zijn totaliteit in de bijeenkomsten. 

Samen zorgen we voor een nog aantrekkelijker en verkeersveiliger centrum van Vlijmen!