Nederlandse identiteitskaart

Het aanvragen en ophalen van een identiteitskaart doe je zelf. Ben je 12 jaar of ouder? Dan kun je jouw aanvraag online starten. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Je moet nog wel naar het gemeentehuis om een pasfoto en handtekening in te leveren. De aanvraag kun je ook aan de balie van het gemeentehuis starten. Maak hier een afspraak om een balie te reserveren. 

Iedereen van 14 jaar en ouder moet een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen, als de overheid dat vraagt. Klik hier om meer te lezen over de legitimatieplicht in Nederland.

 

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die je hebt, geldig of niet geldig.
     
  • Een kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen. In het gemeentehuis in Vlijmen is een fotoautomaat aanwezig waar je zelf een foto kunt maken. Deze is niet geschikt voor baby’s, kleine kinderen en mindervaliden.
     
  • Geld of pinpas; tenzij je online de aanvraag gedaan hebt.

Jonger dan 12 jaar?

Dan moeten je ouders toestemming geven voor de aanvraag van een identiteitskaart. Dit geldt alleen voor ouders die het ouderlijk gezag hebben. Heeft een ouder geen gezag, dan hoeft hij of zij geen toestemming te geven. Heeft iemand anders het gezag? Dan moet deze persoon schriftelijk toestemming geven (gezaghouder). Ook moet een bewijs worden ingeleverd waaruit blijkt dat deze persoon het gezag heeft. Bij het aanvragen en het ophalen van het document moet het kind en minimaal één ouder/ gezaghouder aanwezig zijn.  

Ouder(s)/gezaghouder(s) kunnen ook tijdens de aanvraag aan de balie schriftelijk toestemming geven.  Zij moeten dan een identiteitsbewijs tonen. De toestemming kun je online of schriftelijk geven.

Klik hier voor online toestemming. [link e-formulier]

Aanvrager 18 jaar of ouder 
document is 10 jaar geldig

€ 58,30

Aanvrager jonger dan 18 jaar
document is 5 jaar geldig
€ 30,70
Toeslag voor spoedaanvraag€ 49,85 extra

Je betaalt de kosten bij de aanvraag. Uiteraard kun je dit pinnen.

Je kunt je identiteitskaart na 5 werkdagen persoonlijk ophalen. Hiervoor hoef je geen afspraak te maken. Ben je jonger dan 12 jaar, dan doe je dit samen met je ouder(s). Dit kan tot uiterlijk 3 maanden nadat je deze hebt aangevraagd.

Vraag je een identiteitskaart met spoed aan? Dan kun je het document binnen 1 à 2 werkdagen ophalen. Een spoedaanvraag kan niet online worden gestart.

Ben je jouw identiteitskaart kwijt? Dan doe je aangifte bij de gemeente. Neem een ander geldig identiteitsbewijs mee (als je dit hebt). De vermissing wordt dan direct geregistreerd, waardoor misbruik van je identiteitskaart zoveel mogelijk wordt voorkomen. Als een vermissing eenmaal geregistreerd is, is deze niet meer terug te draaien! 

Geef de vermissing hier digitaal door.

Vind jij, of iemand anders, je identiteitskaart weer terug, dan moet je deze altijd inleveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is niet meer geldig en wordt vernietigd, dit is wettelijk verplicht om misbruik te voorkomen.

Fraude met kopieën voorkomen

Als je een auto huurt, een hotelkamer boekt of een telefoonabonnement afsluit vraagt men vaak om een kopie van je identiteitskaart, paspoort of rijbewijs. Daarmee plegen criminelen gemakkelijk fraude. Maak de kopie minder bruikbaar door erop te schrijven:

  • dat het een kopie is
  • voor wie deze bedoeld is
  • wat de datum is waarop u de kopie afgeeft.
  • Streep op de kopie je burgerservicenummer (BSN) door.

Door gebruik van de KopieID app kun je ook documenten veilig verzenden. Deze kun je downloaden in de App Store, Google Play Store of Windows Phone Store. Meer informatie lees je op de website van de Rijksoverheid.

 

Met een Nederlanse Identiteitskaart kun je naar verschillende landen reizen. Klik hier om het actuele overzicht te zien. Er zijn verschillende soorten reisdocumenten. Klik hier om meer informatie hierover te lezen.

Reizen met kinderen

Reis je met een minderjarig kind (tot 18 jaar) naar het buitenland met het vliegtuig, auto, trein of boot? Dan kan het zijn dat er wordt gecontroleerd of jij de ouder /gezaghouder bent of dat er toestemming is gegeven door de wettelijk gezaghouder(s). Klik hier om meer informatie hierover te lezen. 

Ben je door een lichamelijke of geestelijke beperking niet in staat om zelf naar het gemeentehuis te komen ? Dan kan één van onze medewerkers jouw kant op komen en de aanvraag in behandeling nemen. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.  

Klik hier voor meer informatie over het aanvragen van een paspoort.