Willen jullie trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in de gemeente Heusden? De gemeente Heusden maakt jullie droomhuwelijk graag mogelijk. In de gemeente Heusden zijn er verschillende mogelijkheden, trouwlocaties en trouwambtenaren. Voordat jullie kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan kunnen gaan moeten jullie eerst een melding maken (ondertrouw).
Verschillende mogelijkheden
In de gemeente Heusden heb je verschillende mogelijkheden om een huwelijk of geregistreerd partnerschap aan te gaan.
Sinds 1 januari 2018 is er een nieuw huwelijksrecht. Je trouwt niet meer in algehele gemeenschap van goederen. Dit geldt ook als je een geregistreerd partnerschap aangaat. Lees meer op de website van notarissen.
Elkaar het ja-woord geven is hét belangrijkste onderdeel van de dag. Zoek daarom de trouwlocatie van jullie dromen. In de gemeente Heusden hebben jullie de keuze uit verschillende trouwlocaties:
Trouwen op een andere locatie in de gemeente Heusden is ook mogelijk. Er is een aantal permanente huwelijkslocaties aangewezen:
Heb jij een een horecagelegenheid, museum of monument die je aan wilt melden als permanente trouwlocatie zodat er meerdere huwelijksvoltrekkingen plaats kunnen vinden? Je kunt een schriftelijk verzoek hiervoor indienen. De kosten voor het in behandeling nemen van het verzoek bedragen € 498.
Eenmalige trouwlocatie
De gemeente kan op schriftelijke aanvraag eenmalige trouwlocaties aanwijzen. Bijvoorbeeld jouw achtertuin of restaurant op de hoek. Geef in het verzoek duidelijk de locatie en/of het adres en het te verwachten aantal gasten aan. De kosten voor het in behandeling nemen van het verzoek bedragen € 355
Trouwen doe je natuurlijk met de partner van jouw dromen! Maar op de trouwdag hebben jullie met nog meer mensen te maken. Mensen die vaak een persoonlijk stempel op deze mooie dag drukken. Denk bijvoorbeeld aan de trouwambtenaar. De gemeente Heusden kent er 7. Stuk voor stuk proberen zij naast het officiële gedeelte persoonlijk invulling te geven aan het ambtelijk deel van de bruiloft. Hoe ze dat doen verschilt per persoon.
Graag stellen ze zich aan jullie voor:
Een eigen trouwambtenaar?
Dat kan ook! Hiervoor moet je een verzoek indienen. Er gelden wel twee voorwaarden aan de 'eigen' trouwambtenaar:
Zijn de stukken in orde, dan wordt de 'eigen' ambtenaar door het college benoemd als babs en kan hij of zij jullie huwelijk voltrekken op het door jullie gekozen moment. De kosten voor de aanvraag bedragen € 213.
Verzoek indienen voor een eigen trouwambtenaar [link webformulier]
Wat zijn de leges in 2020?
Afhankelijk van jullie keuze voor tijdstip, locatie en trouwambtenaar variëren de kosten tussen € 190,00 en € 898,00.
Externe trouwlocatie
Als je kiest voor een externe trouwlocatie kan het zijn dat deze locatie ook kosten in rekening brengt. Je betaalt dan aan de gemeente en aan de verhuurder van de externe locatie. Informatie over deze extra kosten kun je inwinnen bij de verhuurder.
Zit de trouwlocatie van jullie dromen er niet bij?
Eenmalige externe trouwlocatie aanvragen € 355,00.
Permanente externe trouwlocatie aanvragen € 498,00.
Externe trouwambtenaar
Eenmalig externe trouwambtenaar aanvragen € 213,00.
Een administratief huwelijk of geregistreerd partnerschap
Administratief huwelijk of geregistreerd partnerschap € 190,00.
Trouwboekje
Afgifte van een duplicaat trouw- of partnerschapsboekje € 38,00.
(bij de kosten van het huwelijk is een trouwboekje al verrekend)
Annulering
Willen jullie het huwelijk annuleren dan kun je in aanmerking komen voor een gedeeltelijke teruggave van de kosten. Dit is afhankelijk van het moment van annulering. Het verzoek om teruggave moet schriftelijk worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk.