Met de restauratie van kasteel Steenenburg is ook de roze kleur van de gevel verdwenen. Samen met Bureau Delfgou, de gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed hebben we onlangs het nieuwe uiterlijk van het kasteel vastgesteld.

In dat nieuwe uiterlijk gaan kleuren opnieuw een belangrijke rol spelen. Doel van de restauratie is namelijk om het kasteel terug te brengen in een staat die (zo goed mogelijk) overeenkomt met die van 1875, het jaar waarin architect Van Tulder de laatste grote aanpassingen deed. En uit onderzoek door bureau BAAC is gebleken dat de gevel met de torentjes en de trapgevel voorzien is geweest van een baksteenkleur. Daarnaast kwam naar voren dat de kozijnen van het in 1875 aangebouwde deel voorzien zijn geweest van een donkerrode kleur. “Na de restauratie zal dit middendeel van het kasteel dan ook weer baksteenrood kleuren” legt bouwhistorica Renée Feenstra van Bureau Delfgou uit. “Net als 145 jaar geleden worden sommige delen in die gevel grijs geschilderd om ze zo de uitstraling van natuursteen te geven.”   

Beschermlaag
Ook de zuidelijke vleugel van het kasteel, dat grotendeels uit de zeventiende eeuw stamt en daarmee het oudste deel van het kasteel is, krijgt een nieuwe kleur. De achtergrond hiervan kent een jongere geschiedenis. De roze verf – die niet-ademend was – heeft de bakstenen zodanig aangetast dat er een nieuwe beschermlaag overheen moet. Zonder die laag zouden de stenen vollopen met water en bij vorst mogelijk scheuren.

Om die reden wordt dit oudere bouwdeel voorzien van een zogenoemde kaleilaag. Om een zo getrouw mogelijk negentiende-eeuws beeld te creëren én om in de geest van Van Tulder te blijven wordt de kleur van de kaleilaag gebaseerd op die van de onderliggende ijsselsteentjes; een geelachtige pasteltint. De kozijnen in dat deel worden geschilderd in een combinatie van crèmekleur (Bentheimercrème) en wit. De luiken krijgen een blauwachtig groene kleur.

Tot leven wekken
“Samen met de Rijksdienst en de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit hebben we kritisch naar de kleurencombinatie gekeken. Daarbij zijn we zeker niet over één nacht ijs gegaan. Niet alleen moeten de verschillende kleuren goed bij elkaar passen. Maar nog belangrijk; we willen met deze kleurstellingen het negentiende-eeuwse karakter van het kasteel weer tot leven wekken. En ik denk dat we daarin aardig geslaagd zijn”, aldus Feenstra.